گاهی برای پادکست ها، کتاب های صوتی، تیزرهای فیلم و بازرگانی، صوت نرم افزار، احوالپرسی و ... نیاز به صدای گرم و مناسب داریم. در این مقاله از زهرا شیراحمدی سعی می کنیم هر آنچه که در مورد سخنرانی باید بدانید را ارائه کنیم.

انتقال هر پیامی با صدای انسان، اثربخشی آن را چند برابر می کند. اما برای موفقیت بیشتر در این زمینه، شناخت کامل آن و ارزیابی صحیح گوینده، متخصص صدا، میکس و مستر ضروری است. با توجه به اهمیت ارتباط گفتاری در حوزه ارتباطات انسانی، مهارت های گفتاری را می توان به عنوان عاملی تاثیرگذار در این زمینه به شمار آورد. در حالی که بسیاری از موارد مانند نوع صدا، ژنتیک و خدادادی از نقاط قوت یک گوینده به حساب می آیند، اما تکنیک بیان، سبک صحبت کردن و سبک صحبت کردن مهارت هایی هستند که با تمرین و تمرین به دست می آیند و تقویت می شوند. بسیاری از شرکت ها نیز برای تاکید بر نقش ارتباط صوتی با مردم نیاز به استخدام یک سخنگوی دارند.

گوینده چیست؟

Speaking به معنای امروزی واژه ای نسبتاً جدید است که حدود 70 سال پیش با پیدایش و گسترش «رادیو» به فرهنگ لغات فارسی اضافه شد. در فرهنگ‌ها و فرهنگ‌های پیشین، سخن گفتن به معنای گفتار، کلام، آواز، قوالی، داستان سرایی، آواز، شعر و غیره بوده است. موضوعی که بیش از هزار سال است در آثار ادبی، متون کهن، شعر و فرهنگ فارسی زبانان جامعه ایران به همین معنا ظاهر می شود.

Speaking در یک کاربرد حرفه ای و مدرن عبارت است از: فرآیند تبدیل افکار گفتاری یا نوشتاری به کلمات و عبارات معنادار و انتقال آنها به مخاطب به شیوه ای هنرمندانه.

متقاضیان

امروزه به ویژه در دنیای ارتباطات و رسانه، صدا و سیما به عنوان یک حرفه جذاب مورد تحسین و ارزش قرار می گیرد و در کنار رشته های مشابه مانند گزارشگری، بازیگری، دوبله و اجرا، توجه بسیاری از مخاطبان رادیو و تلویزیون را به خود جلب کرده است. مراکز و گویندگان ماهر خساد سال ها به عنوان شخصیت محبوب مخاطبان رسانه مورد احترام و توجه بود. امروزه تعداد زیادی از ابزارها و ابزارهای ارتباطی فردی و جمعی، میلیون‌ها پیام خواسته یا ناخواسته را در گوشه و کنار جهان به سمت اهداف خود می‌فرستند و هر یک به نحوی بر افکار عمومی مردم تأثیر می‌گذارند. شکی نیست که در چنین بازار عظیم نوآوری و جذابیت و انبوه پیام های رنگارنگ، هر یک از بخش های کلیدی در سازمان های رسانه ای و ارتباطات ارزش های خاص خود را دارند. اما آنچه در این میان مهمتر به نظر می رسد، نقش و شخصیت هنری و فرهنگی برخی از عوامل انسانی ارتباط است. یعنی گوینده، مجری، بازیگر، گزارشگر، صداپیشه و خواننده که در انعکاس افکار عمومی تاثیرش در رسانه ها به ویژه صدا و سیما به وضوح نمایان است.

نمایشگاه هنری چیست؟

فن بیان و استفاده موثر از کلمات و کلمات در ارتباط، این کلمات و کلمات برای ایجاد کلمات و کلمات برای معنا بخشیدن به مخاطب طراحی شده اند که بستگی به نحوه استفاده صحیح از آنها دارد. به عبارت دیگر دقیق و متقاعد کننده و متناسب با موقعیت و محیط هر فرد صحبت کنید. همیشه به یاد داشته باشید که طبق قوانین صحبت کنید. با یادگیری این دو راه در هر زمان و مکان ارتباط موثری برقرار می کنیم و ارتباط موثری با اطرافیانمان برقرار می کنیم.

تکنیک های خوب گفتاری عبارتند از: تلفظ و تلفظ صحیح کلمات، استفاده صحیح از دستور زبان مانند مودبانه و محترمانه، اجتناب از کلماتی که تاثیر کلمات را کاهش می دهد. او هم مثل من در حین مکالمه در صحبت کردن یا انجام کارهای زیاد مشکل دارد، واضح و با اعتماد به نفس صحبت می کند، خود را کنترل می کند، از صحبت کردن ابایی ندارد، در غیاب گفتار دل ندارد، گفتار کند، تند و لرزان است. a صدا خسته کننده نیست، حالت و حالت چهره و سایر جنبه های ارتباط غیرکلامی است و روش بیان استفاده صحیح از ابزارهایی است که به انتقال اطلاعات به شنونده کمک می کند.

ارتباط موفق و مشارکت اجتماعی یکی از استعدادهایی است که به میزان بهره مندی شما از مهارت های گفتاری و بهبود مهارت های گفتاری بستگی دارد.

کاربردهای بیان چیست؟

ذهن آگاهی به طور گسترده در زمینه های مختلفی استفاده می شود، از جمله:

سخنرانی و حضور در جمع

صحبت کردن و بازیگری

مشاوران و روانشناسان

وکیل

در طول مصاحبه یا معرفی خود در برنامه های مختلف

در جلسات، استخدام و سمینارها

زمان انجام و صحبت با دوستان است

برای حفظ حقش

در زندگی احساسات مناسب را بخواهید

نکات مهم در تکنیک ارائه خوب چیست؟

یک نکته مهم تعیین ویژگی های شخصی شماست.

برای هر سخنرانی کامل باید ابتدا ویژگی های فردی خود را بشناسیم و ثانیاً پس از شناسایی ویژگی های فردی، ویژگی های مخاطب را شناسایی کنیم.

هر فرد سخنگو یک سری ویژگی دارد که می تواند در گفتار او موثر باشد. این ویژگی ها عبارتند از: لباس مناسب، ظاهر مناسب، لحن صدا، زبان بدن، اعتماد به نفس، قاطعیت و دسترسی به اطلاعات کافی.

داشتن یک پوشش مناسب به گونه ای که مرتب و مرتب باشد و همچنین باید مناسب گروهی باشد که در آن حضور دارید. بسیاری از افراد فکر می کنند لباس مناسب برای مردان کت و شلوار یکدست است، در حالی که اصلا اینطور نیست. هر مکان و هر گروهی لباس مناسب خود را دارد و این هنر و خلاقیت به خود فرد بستگی دارد که چگونه لباسی را برای خود انتخاب کند که مناسب آن گروه باشد.

چهره همه اطلاعات زیادی را نشان می دهد، فکر نکنید همه باید زیبا باشند، بلکه زیبایی باید در اولویت باشد. صرف نظر از اینکه چگونه به نظر می رسید، می توانید تأثیر قابل توجهی در بیان خود داشته باشید.

نکته دیگر لحن صداست که با اینکه رسا و رسا است اما تاثیر زیادی در مکالمه دارد. بسیاری از افراد همچنین در دوران کودکی لحن صدای خود را توسعه می دهند. صدای بسیار آرام در هر موقعیت دیگری آرام خواهد بود. چنین افرادی را به دلیل کندی گفتار، افرادی با اعتماد به نفس پایین می نامند و اهمیت کلامی آنها دیده نمی شود. برای حل این مشکل باید بهترین راه حل را انتخاب کنید و راه حل این است که صدای خود را ضبط کرده و با صدای اطرافیان خود مقایسه کنید.

نکته دیگری که باید در نظر گرفت زبان بدن است که بیشتر از زبان سر کار می کند و همچنین صمیمانه تر است. مخاطب نه تنها به کلمات گوش می دهد، بلکه چیزی که دریافت می کند سیگنال بدنی است که از گوینده دریافت می کند که ناآگاهانه تأثیر زیادی دارد.

انواع صدا در گفتار و اجرا

بر اساس طبقه بندی کلی، صداهای انسان به سه دسته تقسیم می شود: سینه، صدا و گلو. همانطور که می دانیم صدای انسان پس از طی چند مرحله و خروج از یک سیستم پیچیده و خروج هوا از ریه ها ایجاد می شود. به دلیل این عامل، وقتی عمل تنفس انجام می دهیم یا هوا را به داخل ریه می کشیم، نمی توانیم صحبت کنیم. هوای استنشاق شده از حنجره فرد عبور می کند و سپس با تارهای صوتی برخورد می کند و به ارتعاش در می آید. سپس از حفره های دیگر مانند گلو، دهان و بینی عبور می کند. این عامل باعث تقویت صداها و رسیدن به بلندی یا طنین می شود. در نهایت صداهای ایجاد شده با زبان، دندان ها، لب ها و ... تماس پیدا می کند و حروف شنیده می شوند. با اتصال حروف جملات تشکیل می شود.

بلندگو

یکی از عوامل درک صدا و الگوهای گفتار، شکل صدا و شکل فرد است

اشکال صدا در گفتار و عمل.

واضح است که همه مشاغل نیازمند افرادی هستند که در همان زمینه متخصص باشند. برای تبدیل شدن به یک مجری حرفه ای، شناخت جنسیت، نوع و ویژگی های آن ضروری است.

dengbilind

یکی از مهم ترین ویژگی هایی که در این قسمت باید به آن اشاره کرد، میزان صدا است. بلندی در واقع به شدت صدایی که می شنوید اشاره دارد. به عبارت دیگر بلندی به این معناست که آیا می توانید صدای گوینده را بشنوید یا صدای او آرام و آهسته به نظر می رسد.

بلندی صدای شما هنگام صحبت کردن بستگی به فشار هوای خروج از ریه ها و ورود به حنجره دارد و به تنگی تارهای صوتی شما مربوط می شود. در این حالت هر چه فشار هوا بیشتر باشد و بر روی تارهای صوتی تاثیر بیشتری داشته باشد، صدای مورد نظر بالاتر می رود.

هنگامی که فشار هوا کم است و صدا و شدت برخورد تارهای صوتی نیز کمتر می شود، صدایی که به گوش ما می رسد کندتر و آرام تر می شود. یکی از مهم ترین نکات هنگام صحبت و اجرا این است که فریاد نزنید. زیرا در این حالت از صدا به درستی استفاده نمی شود و شدت بالای برخورد بین تارهای صوتی منجر به آسیب به حنجره و تارهای صوتی می شود.

صدای صدا

یکی دیگر از ویژگی های صدا در گفتار برای گویندگی دکلمه، زیر و بمی آن است. به طور کلی، این به این معنی است که صدا نازک است. این نوع صدا مخصوص بانوان است. بم صدای تک نیز به معنای ضخامت و صدای مردانه آن است.


به طور کلی، هر چه تارهای صوتی بلندتر و ضخیم تر باشد، صدا بلندتر است. بنابراین، اگر می خواهید صدای شما در هنگام صحبت کردن آرام تر باشد، باید طول تارهای صوتی خود را افزایش دهید. در این صورت ضخامت آن کمتر می شود و صدا کمتر و نازک تر به نظر می رسد. با این حال، تارهای صوتی شما را فقط می توان تا حد معینی بلند یا کوتاه کرد.

بلندگوهای حرفه ای با تغییر صدا، تن صدای خود را تغییر می دهند. بنابراین هرچه بیشتر از این ویژگی استفاده کنید، مکالمات شما جذاب تر و جذاب تر می شود. می توانید از کلماتی مانند این استفاده کنید: می توانید افکت های دلخواه را روی کلمات، عبارات و غیره اعمال کنید تا احساسات خاصی را به مخاطب منتقل کنید و تاثیر کلمات خود را افزایش دهید.